måndag 13 juni 2011

Gotlandstips.



Jag har ju lovat er att komma med lite tips på vad man kan göra på vår älskade ö.
Så jag tänkte göra ett inlägg om vad jag tycker man måste se. Jag är långt ifrån någon x-pert, och har inte vart runt överallt, men jag tipsar ändå. Har du tips att dela med dej av? Skriv en rad, så blir vi alla glada! =)

Fåfö måste man bara se! Absolut utan tvekan. Bara naturen i sej är fantastisk och hur cool som helst! Här finns flera raukområden och fina stränder. Kyrkan är åxå värd att slänga ett öga på!
Båt mellan öarna är gratis (en såndär gul ni vet) och jag har för mej att dom går varje halvtimme, eller om det är varje kvart. Åker man hela vägen upp till den lilla ön, måste man åxå besöka Sylvis döttrar <---, ett bageri med gott gotti gott gott!




Krusmyntagården, <--- som jag skrev om tidigare idag. Ett mysigt ställe att bara hänga.
Lekplats för barnen finns, fik å en liten butik med massvis med kryddor, tvålar å annat "vill ha".
Bara havet gör att man inte vill därifrån.



Leva <---. Ett rogivande ställe, där man just lever! Åxå väldigt fint! Finns både mat, fika och plats för barn med spring i benen. Det har jag åxå bloggat om tidigare.
Gårdsbutik finns även här.



Lergrav. Här känner man åxå att man lever. Underbart vackert och rogivande. Här kan man fika och njuta av både raukar och havsutsikt och små fiskebodar. Fika från Stenugnsbageriet <--- i Rute finns att köpa här.



Innerstaden. Alla vackra hus och ruiner som finns här, finns inte någon annan stans! Ringmuren i sej är värd ett kik.
Jag rekommenderar att man går en guidad tur, för guider kan så otroligt mycket om det där lilla x-tra! När man ändå är i stan tycker jag att man ska ta en sväng förbi kränku <--- Wisby Ost <--- och såklart måste man till hamnen och äta glass! Det är Sveriges största glassbar. <--- Jag gillar dock grannen Visby Glass <--- som åxå säljer glass. Dom gör egen glass som endast finns att köpa i Visby. Sen måste man gå in i botaniska trädgården <---!!!! URVACKER! Om man inte har blomfobi förstås! ;) Här tog vi alla våra bröllopsbilder.



Kalkbrotten. Det finns ett gäng med kalkbrott som numera är fyllda med vatten. Klarblåa fina kalkbrott! Hit kan man komma om man är rädd för Östersjöns farliga alger, när dom blommar.
Kanonbra för badkrukor, eftersom det blir varmt fort. Men OBS, ta med foppatofflor! Stenarna är inte så sköna att gå på. Ingen jättehöjdare om man har barn då det ofta blir djupt direkt. Men har an koll, å dynor, puffar å allt, så kan det visst gå. Jag har själv vart på ett gäng med mina barn och med frugans Irmis när hon bara var 2 år.
Ett tips är att försöka hitta dom som inte syns på kartan, lite mindre folk om man säjjer så. ;) Men jag håller tyst som en mus om våra hak! =P


Sen rekommenderar jag att åka neråt. Naturen skiljer sej rätt så mycket på norra och södra Gotland. Har man med sej häst finns det en Hovled runt hela ön ,där det finns övernattningsmöjligheter på vägen för både häst och ryttare. Det har jag själv tänkt göra i år. Får se om det blir av.
Jag har inte så många tips på södra Gotland. Har inte vart där så mycket. Jobbade ett tag låååångt ner åt hellskotta, och vart väl lite allergisk att åka den biten. Iom att jag jobbade natt, så vart resorna lite värre (mörkt på väg till och trött på väg hem).

Har du mer tips? Skriv gärna en rad!
Alla bilder är lånade från Google eller hemsidorna jag tipsade om.

5 kommentarer:

  1. Åh vad härligt! Vad kostar det att ta sig från fastlandet till Gotland?
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Blir ju inte mindre sugen på att åka till er underbar ö efter det här inlägget!!

    SvaraRadera
  3. Det är olika priser beroende på när man åker. Kika på destinationgotland.se och se vad det kan kosta. Tyvärr har dom höjt priserna igen.
    Vi har ö-rabatt, så jag vet inte vad det kostar för fastlänningar.

    SvaraRadera
  4. Jag vill direkt åka hem till öin när jag läser det här:) Dessutom måste jag tipsa om en annan grej. Att åka till Sandviken på sydöstra Gotland och bada. Finkornig, lagom långgrund sandstrand som sällan är fullproppad av turister. Är man ändå där så bör man ta svängen förbi fiskbutiken i Sysne och köpa rökta räkor och aioli till lunch och färsk fisk till middag. Butiken tycks ha öppet jämt:) Glad sommar!

    SvaraRadera
  5. Åh jag vill göra/se allt det där, men tyvär så har man inte tid med allt :(

    SvaraRadera