tisdag 24 maj 2011

Början på något nytt...

Som jag skrev igår så har ju grunden gjutits. Det känns stort! Utan Grund, inget hus. Eller hur!? Jag vattnar lite då och då så att det inte ska torka för fort. Jag har även fått lite hjälp från ovan, då det småregnat lite grann.
Idag betalade jag även köket som jag skjutit fram flera ggr. Vill ju inte ha ett kök som står å dammar, när bygget inte ens var igång. Men nu så. Den 7 juni kommer det. Visst, det kommer inte att monteras då, men då är det på plats. Känns kul och så känns det lite som att det är på riktigt! No more 1800-tals kök, å hejdå onda rygg. Välkommen diskmaskin och mest av allt, bänkytorna! =) Tänk va mycket tid jag kommer få till godo när jag slipper diska! Ingen hit att diska till en så stor familj som vi är.

Hörnan längst bort kommer toan att stå. Mitt emot mot väggen kommer kommoden vara. och precis där ni ser att putsen börjar kommer ufot (ångduschen) att stå.

Här i hörnan närmast ska det vara två högskåp och kyl & frys. Bredvid altandörr.

Johannesnyckeln blommar för fullt i hagen! Tack vare vår kalkrika jord här på Gotland så har vi alltså Orkidéer som växer. Vet inte om dom växer på fastlandet.

Det här lilla trädet höll på att dö när vi flyttade in för 3 år sedan. Men efter lite kärlek så blommar den faktiskt i år! Förra hösten fick trädet ett litet äpple. =)

Vårt minsta lilla äppelträd. Vi har två stora, som ger alldeles för mycket frukt. Detta ska jag försöka hålla i lagom storlek, så att det bara är gulligt! =) Men jag är stolt över att ha lyckats räddat det!
Jag har även lyckats rädda en buske som jag faktiskt trodde var ogräs/sly. Men förra året var den alldeles rosa av blommor. I år är den ännu större och jag känner att jag kanske ärvt liiiite av min mormors gröna fingrar, trots att jag är dålig på namn.

7 kommentarer:

  1. Skönt att det börjar hända lite grejer där borta!
    vi åker till Spanien på torsdag, liten tjejsemester.. ska bli så sjukt mysigt! och hoppas för fan både askmoln och prickar håller sig borta, långt borta! puss o kram

    SvaraRadera
  2. Det blommor för fullt med äppelträd och hundratals med syrenbuskar överallt här i Roslagen. Hela Roslagen doftar lila syrener! :) Det är helt underbart! Men vi har ett riktigt skitväder med hemsk blåst!

    Vi har orkidéer här i Roslagen också, men inte alls så mycket och så många olika sorter som på Gotland.

    Blommorna på Gotland är något alldeles fantastiskt, det önskar jag att min mamma och min mormor Alva hade fått uppleva, dom som älskade blommor så mycket, båda två!

    Tänk att det blommar från april till oktober. Jag vet inte någonstans i Sverige där det finns en så rik blomsterprakt som på Gotland!

    Däremot har ni inte några stora majestätiska träd i skogarna. Men ditt valnötsträd är nog bland det vackraste träd jag sett, hoppas att det får stå pall för all blåst även i framtiden.

    Tänk så gulligt det är med den lilla ekorren som bor i valnötsträdet!

    Du har gröna fingrar! Vad roligt att du räddat det lilla äppelträdet och en rosa buske!

    Puss från mamma

    SvaraRadera
  3. Åh vi vet inte än, har egentligen inte satt datum för några utav våra äventyr i sommar,eftersom vi väntar klarbesked när fästman får ha semester;)Men jag återkommer givetvis;)

    SvaraRadera
  4. God förmiddag söta..Skoj att renovera hemmet..Ska bli skoj att se bilder på det sen..Hoppas att du får en bra torsdag med din fina familj.kram kram

    SvaraRadera
  5. Gud ja vad skönt med diskmaskin. Men då kommer nya problem, som att packa ur den osv, man blir alltid latare och latare haha.

    SvaraRadera
  6. Exakt klantigt verkligen,haha!
    Kika in min parfym outlet vettja!

    SvaraRadera
  7. Det gör verkligen så mycket att betala mindre i hyra för man kan göra så himla mycket annat som värdesätter istället. Dessa pengar ser vi ju inte röken av sedan.

    det går bra med renovering och allt? Man sätter verkligen sin egna prägel på huset och det känner vi verkligen att vi vill med att köpa ett renoveringsobjekt. Så vi får se vart vi hamnar i den frågan :)

    Vi vet iallafall att vi vill bo i närheten i var vi bor nu, så vi inväntar det bästa objektet eller klara hus när det kommer! :)

    Ha en underbar kväll,
    Kram oss.

    SvaraRadera