måndag 24 januari 2011

Saltad & Osaltad

Som jag skrev igår så har vi osaltade vägar på Gotland.
Fördelarna är att bilarna inte blir rostiga. En Gotländsk bil från 70 talet har finare lack än en från sent 90 tal från fastlandet. En annan fördel är att man kör mjukare å mer försiktigt, med mer respekt förr halkan. Sen som jag skrev igår är en annan fördel att bilarna (och snön) inte blir så skitig.

"vår" väg utanför huset. Inte så trafikerad direkt, men såhär ser våra vägar ut på ön.

En saltad väg ser ut såhär. Mycket skönare att köra på, inte så halkigt (min antisladd lampa lös inte en enda gång på 45 mil, men från färjan och hem igår (1½ mil) lös den minst 3 ggr som jag såg. Fick även ett ganska rejält sladd i en rondell. Så för och nackdelarna är många.

3 kommentarer:

  1. halloj, vi har inte riktigt bestämt när vi skall skola in Alva, har haft januari 2012 som tanke. Men vet inte om det kanske är för länge men hon känns så liten i Augusti och mitt i en termin känns oxå fel, tex november.
    Så Januari 2012 blir det nog.

    jag hojtar till när jag drar dit :-) man väger in dagformen lite och så.

    Men vi får planera in ett bad snart.

    Kram

    SvaraRadera
  2. Det gick så jäkla bra idag, hoppas nu resten av dagarna går lika bra!!!
    har ni haft en bra dag? nu är det sovdags!puss o kram

    SvaraRadera
  3. Jaaa jippie skall bli riktigt kul faktiskt, jag som aldrig varit på Gotland heller!Så vi skall i somamr försöka komma oss iväg verkligen!Åh o jag är super förrkyld snyter mig så jag tror både hjärna o bebis skall ploppa ut,hehe..ush har haft dåligt med tid för blogen, men nu får det bli ändring har ju ett barnrum som skall visas upp, samtt bb-väska o packa o jisses vad jag ahr saker att göra men blir helt matt av förkylningen, inte mkt man orkar. Tar mig iaf t jobbet på morgonen..
    Stor kram till bästaste er!

    SvaraRadera