lördag 23 oktober 2010

5 ½ KILO valnötter!!!!

Vi håller på i trädgården idag.
Som jag skrev igår så ska den förberedas för både snö och vinter, men åxå min operation.
Alltså, jag kommer inte att kunna fixa något om dagarna.


En liten krokodiltår. =) Inez har på sej en mjukisoverall som Emma sytt åt henne! =) Visst e den fin! =)

Inez är självklart ute å hjälper till!


Vi har vart ute och blåst löv och plockat valnötter.
Det är det vi har hunnit med än så länge.
Nu har vi paus och ska äta lite sen lunch.


Har även torkat av alla valnötter å lagt dem på tork. Passade på att väga dem, och det blev hela 5½ kilo! otroligt! Vårt coolaste träd är inte bara hur coolt som helst, utan det ger även en massa nötter! =) Det är ju inte dåligt!
Första året vi bodde här trodde ja inte mina ögon att det var just ett valnötsträd.
Man tror att trädet är ett sk Vårdträd. Men ingen vet säkert. Trädet ser ganska coolt ut, som en hand som håller upp fingrarna uppåt. Detta sägs ha blivit av en blixt för länge länge sen. Men det vet man ju inte heller säkert.


Här är vårt coola träd! Visst ser det rätt häftigt ut!? Det är väldigt högt åxå. Uffe vill bygga bänkar i varje stam och ett runt cafébord i mitten. Det kommer att bli mysigt!


Adam & Elias leker glatt i lövhögen. Ingen är rädd för att bli smutsig. =) Ni ska se vår hall nu! ;)


Här är Nötterna innan jag torkar av dem å lagt dem på tork. Det vart som sagt hela 5½ kilo! Helt otroligt!

4 kommentarer:

  1. Detta underbara träd!

    Jag tycker att det är det bästa på hela eran tomt!

    Jag kommer ihåg det första året när jag hittade mängder av valnötsskals-halvor under trädet. Det var då vi förstod att det var ett valnötsträd. Vi visste inte ens att det kunde växa i Sverige.

    Det första året blev det också mycket nötter.

    Historien om trädet fick jag berättat av det äldre paret av era grannar. Det var farbror I. som berättade att under 1940-talet var det mycket kalla vintrar.

    Det som hände var under vintern 1943. Det var det året då inga båtar kunde åka till Gotland för att hela Östersjön var frusen - man fick skicka matransoner via flyg till ön. Det året frös alla valnötsträd, så även erat trä.

    Men året efter började det växa ut grenar från den kvarvarande stubben. Det är därför det ser ut som det gör nu.

    Ett helt fantastiskt träd!

    SvaraRadera
  2. Vad fina alla barnen är! Vad kul dom har när dom hoppar i löven!

    SvaraRadera
  3. Just ja! Den historian har jag åxå hört. Undrar vilken som stämmer? =)
    Hur som så är det coolt! =)

    SvaraRadera
  4. Jag tror att den som är äldst, nog kan ha rätt i detta fall!

    Ang höstlöv, så såg jag vid slottet hur dom körde runt med en apparat som såg ut som en "bil"-gräsklippare. Istället för att klippa gräs, sög den upp löven i en jättestor påse. En sån apparat skulle ni ha, men då kan ju inte barnen hoppa i löven som är så kul! :)

    SvaraRadera