söndag 18 mars 2012

Glass i stora lass, med massor av popcorn.


I helgen har vi varit i Göteborg.
Helt underbart bäst å alldeles toppen!

Vi flög här hemifrån på fredagen kl 18. Inez premiärflygning. Det tog hela resan att tala om för henne att det var ett flygplan och ingen helikopter (vilket jag iof hade velat).
Sen åkte vi taxi till hotellet Panorama vi skulle bo på.
Där togs vi emot av Monika och Helena som representerade och var sammankallande till denna konferens om ITP. Som förbundet blödarsjuka <--- ligger bakom.
Efter att vi boat in oss i rummen ( vi fick två, men det slutade med att vi trängde ihop oss. Säkert jätte olagligt i brandskyddssynpunkt, men så vart det).
Jag åkte ner till dom andra och presenterade mej och satt och småpratade lite med dom.

På lördagen hade vi en forskare och en läkare på plats. Det kändes så himla skönt att få massor med svar. Tex, att det INTE är farligt för mjälten när värdena sjunker fort.
Samt att det VISST kunde vara Getingsticken Elias fick i Augusti <----, som utlöst detta. (HA! Vem hade rätt och vem hade fel fel fel!)
Sen pratade vi om allt möjligt! Tips och råd från andra, hur dom gjort och gör. För det är ju det som är det svåraste! När man ska fatta besluten OM han får åka pulka, skridskor eller fritt fall. Det kändes iaf som att jag inte alls var så hönsig som jag känt mej.

Barnen har fått gå på Universeum och tittat på både "Herr Nilsson" och hajar. Killarna har haft urkul och fått massor med nya kompisar. Så skönt för dom att se att andra åxå har ITP och syskon som har det.
På hotellet hade det även fixats med barnvakt! Jag menar, Hur bra är inte det?!
Sen till barnens favorit, Mjukglassmaskinen. Som man fick hantera SJÄLV. Gratis! Ja, behöver jag ens säjja mer, eller hur mycket strössel det låg på golvet? =)
Barnens ögon lös av lycka. Samma gällde popcorn! Helt bra "affärsidé"!

Maten har vart god! Efter middagen satt jag kvar och bara pratade i timmar om hur alla gör och inte gör. Killarna i familjen var på SPA, medan jag passade Inez (vaknade upp sjuk på lördagen).

Jag är grymt nöjd med helgen och vill tacka alla som vart med och fixat till detta! Det är såååå värt, när man känner sej helt lost. Tror även att det kan kännas skönt för dom som har vart med att "tala om" hur det är. Det är lite som att man hjälper varandra i sin situation.

FB- sidan <--- där ITP Sverige håller till är åxå en bra plats att hänga när man vill ha svar. (Om någon hittar hit via google, så gå gärna in där, det har hjälpt mej väldigt mycket!)


Elias sitter och gör matte på rummet. =) Han e rolig han... läxor får man kämpa med minsann!

Adam, Uffe å Inez myser i sängen...

Elias, min lille skrutt. Ni som vet hur han brukar se ut, ser att han inte är sej lik. =(

Den älskade maskinen! En sån skulle man ha här hemma! =)


Margareta Jernås har belönas med Aroseniusfondens forskningsanslag på 400 000 kronor.

Inez tittar på hajar. Tycker denna bilden är fin! Ser lite ut som en reklambild för Bugga.

Vi bodde på våning 13. Fin utsikt. Tyvärr inte lika fint väder.


När vi kommer till flygplatsen pekar Inez på Helikoptern och säger "Flyyygplan" Nä, sa jag, det där är en helikopter. När vårat plan kom, ja, då va det ju en helikopter hela vägen hem åxå.... Inte lätt det där, tydligen. =)


Inez påväg hem till öjn. ser man att hon är besatt av Pippi?


5 kommentarer:

  1. Så bra att helgen gav massor av information och energi!

    SvaraRadera
  2. Vilken lyckad helg, både nytta och nöje! skönt att du fått lite svar!! Panorama är grymt, där bodde jag och Ellen förra året när Anders låg på sahlgrenska! kram på dig vännen

    SvaraRadera
  3. Ja, vilken bra helg vi haft.
    Mycket nytt i bagaget och till min glädje så verkar det som om jag varit på rätt väg.... K-vitamin är nog bra om man har ITP :)

    Tack för en trevlig helg, jätte roligt att få träffa er!

    Kram Susanne, Simons mamma

    SvaraRadera
  4. K- vitamin brukade man ge nyfödda barn efter man klippt av navelsträngen för att blodet lättare skulle koagulera! Barnmorskorna lärde mig att: K står för koagulation!
    Ja just det: jag jobbade som undersköterska på förlossningen vid Sabbatsbergs sjukhus 1966. Det är länge sen, men det där med k-vitamin kommer jag ihåg.
    Har också tänkt på detta, det var faktiskt min väninna Maggi som sa att jag skulle kolla om k-vitamin skulle kunna hjälpa Elias!
    Intressant!
    Puss från mamma

    SvaraRadera