söndag 30 januari 2011

Renoveringen känns nära...



Ni som läst här ett tag, eller ni som känner mej vet ju att renoveringen egentligen skulle startar direkt efter semestrarna och vara klar runt september. MEN, den har ju inte ens börjat.
Vi hade från början tänk använda oss av ett större bolag som går under Ncc, men eftersom allt tog rent ut sagt hundra år, så ändrade vi oss till en mindre firma som heter NiMa. Tyras (Inez kompis) pappa & farbror är det. Bra smak å duktiga e dom.
Dom va här i veckan å vi bestämde att det ska börja rivas här i mitten på mars, alltså när jag fyller år. Vilken present! =) Även om jag inte längtar efter att bo i ett byggkaos, så längtar jag något enormt efter detta! Det har inte vart lätt att hitta hantverkare på denna ö vill jag lova! Och hade vi vetat det hade vi nog aldrig köpt just denna gård. Men tur e väl det, för vi älskar ju stället å grannarna!

Nu sitter jag iaf och klickar hem massa saker på skoj (för att se prislappen). Det är fönster, blandare, toalett mm mm.
Stilen kommer ju att vara lite lantlig, även om jag egentligen är högblank och stilren i smaken. Men den stilen passar inte riktigt in i ett hus från 1848.
Så köket kommer att vara vitt i Ikeas Ståt (vitrin Lidingö).


Bänkskivan blir i ek. Ja vet att det kanske e "lite ute" men jag gillar ek! Det är kanonsnyggt! Dessutom är vårt matbord & stolar (som visserligen är i ett annat rum) i just ek.
Sen så har jag äntligen hittat en tapet jag vart kär i! Den kostade ganska så mycke (jättemycke) men det skiter ja i, eftersom jag bara behöver en endaste liten rulle. Hittar ni någon som liknar den, så får ni gärna hojta till! =)



Sen blir det vit pärlspont på den lilla väggyta som kommer att vara där altandörren kommer att hamna. Får visa när det är klart, så ni fattar va ja menar.

Badrummets golv har redan kommit å jag är minst sagt nöjd med plattorna.
Det är lite svårt att hitta en stil som passar huset, men ändå i vår smak. Vill inte ha för krussidullit, men det går ju som sagt inte med högblankt. Skulle kännas helt fel.
När det kom till blandarna till badrummet så tror vi på dessa två.

Vill absolut ha engreppsblandare. I nuläget har vi inte det å det går nästan åt mer vatten att ställa in värmen varje gång, än att låta vattnet rinna när man tex schamoonerar sej.

Såhär fint hoppas vi att det blir när Nicklas & Mattias är klara. Bilden är lite fel (eftersom vi ändrat oss hundra ggr). Men golvet är inte det som vi till slut valde att vänta på, toalettstolen kommer nog att vara en mer "vanlig" och byta plats med komoden, sen så kommer det att vara spegelskåp i samma modell som komoden istället för en platt spegel. Hyllorna som ni ser, hänger inte i luften utan dom kommer att sitta intill väggen, som nischer, precis som väggen där badet är (där ni ser ljuset) . Sen så kommer vi att ha ett fönster på den väggen mitt emot toan.


Nä, nu ska ja faktiskt gå å sova! =)



2 kommentarer:

  1. Vad roligt att det snart ska börjas!
    Det är jobbigt när det är igång! (fråga mig, jag vet!)
    Men du glömmer av det lika snabbt som det är färdigt!
    Har precis startat upp en tävling inne hos mig!
    Kramar

    SvaraRadera