måndag 31 januari 2011

Muffins med Glasyr.


12 st Muffins.

100 g smör
1 dl mjölk
1 1/2 dl socker
2 ägg
2 1/2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 1/2 msk potatismjöl
1 tsk vaniljsocker
2 msk kakao
100 g ljus blockchoklad

* Vispa ägg och socker poröst med elvisp.
* Smält smöret å häll i mjölken.
* Blanda ner vetemjöl, bakpulver, potatismjöl, vaniljsocker och kakao med ägg och sockret.
* Blanda ner smöret växelvis i smeten.
* Hacka chokladen i bitar och rör ner i smeten (inte för små bitar, "då försvinner" dom lätt)
* Sätt muffinsformarna i en muffinsplåt. Fyll upp med smet, ca 2/3.
* Grädda i ugnen på 225°C (lite lägre i varmluft)i ca 18 min (kanske kortare/längre ).

Grassyren.

1 litet pkt Philadelphia
25 g smör
1 msk vaniljsocker
½ pkt florsocker
Karamellfärg
Strössel

* Smält smöret och låt svalna.
* Blanda osten med vaniljsockret.
* Rör ner smöret.
* Tillsätt florsockret och rör till en jämn kräm.
* Blanda ner karamellfärg och låt stå i kylen en stund.

Spritsa på grassyren och ha på strössel. (Kika här om du vill ha hjälp på traven). Jag vet inte om strösslet "färgar av sej" så jag brukar ha på det precis innan jag serverar.

2 kommentarer:

  1. Mums!! Skall jag helt klart prova =)
    Tack för tipset!!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Åh Maria, dom låter super goda. Tack!
    Dom ska jag prøva =)
    Kram
    /Sofia

    SvaraRadera