lördag 19 mars 2011

Ganska så skrämmande!


För ett tag sedan skrev jag om min tonårshud, fast jag passerat med råge! (Ni kan läsa om det här).
Jag fick då tipset av bästa Carola om vitamin B5. Jag tänkte att visst, ja kan ju iaf testa. Har ju testat allt känns det som. Allt från receptbelagda preparat, till svindyra bluff grejer. Ska jag vara helt ärlig så trodde jag inte ett smack på det!

Hur som så gick jag till apoteket, det visade sej att dom inte hade endast B5, utan jag köpte en B-vitamin med olika siffror.


Sen gick jag in på life, och där hade dom en burk med B5 (Vitamin B5 är en ofarlig vitamin som finns i nästan all mat. Tyvärr är mängden väldigt låg. Man skulle till exempel behöva äta hela 6000 avokadofrukter för att få i sig tillräckligt mycket för att påverka huden). 100 kapslar för 180:- Kan detta va möjligt, tänkte jag (har ju lagt ner ganska så mycket pengar på detta, och tyckte det va billigt). Började mumsa på dessa piller den 10 feb, och bara efter någon vecka märker jag resultat!!!! Tänkte att det va psykiskt, att ja bara tror att det är bättre. Men det är fan bättre!

Nu satt ja å googlade, å hittade detta på akne.nu

Vad är vitamin B5?
Vitamin B5 är ett vattenlösligt vitamin som visat sig ha mycket positiva effekter på huden vid hög dosering. Fungerar väldigt bra mot acne, fet hy och pormaskar.

Hur fungerar vitamin B5?
Vitamin B5 fungerar genom att minska talgproduktionen. När talgproduktionen minskar täpps porer inte igen lika lätt och acnebakterien får ont om mat. Vitamin B5 har alltså samma typ av effekt på huden som Roaccutan, men saknar allvarliga biverkningar.


Är inte detta HELT GALET!? Varför skriver man ut Roaccutan för!?!?! Måste ju vara för att läkarna får bonus! Kan inte komma på något annat! Här går folk å lider (å slänger pengar i sjön) helt i onödan!

Dessutom står det över allt att man är smutsig om man har akne/finnar. Vilket jag alltid har ifrågasatt eftersom jag VET att jag gör rent!
Hittade detta på en annan sida.

Finnar beror till exempel inte på att huden är smutsig. En finne beror på att acnebakterien har ett överflöd av mat. Den äter talg så när huden producerar mycket talg ökar bakterierna i antal och man får finnar. Ifall det inte fanns så mycket talg skulle det inte finnas så många bakterier eftersom de inte skulle ha något att äta.

Pormaskar uppstår när hudens porer (öppningar där talg kommer ut) täpps igen av talg och döda hudceller. Huden producerar helt enkelt mer talg än vad som kan tvättas bort och öppningarna blir större och större på grund av innehållet. Ifall produktionen av talg minskade skulle ”pluggen” av talg och döda hudceller tvättas bort och poren skulle börja krympa.

Oljig hy får man när talgproduktionen är väldigt hög, det oljiga är helt enkelt talg.


Så mitt tips till er ALLA oavsett ålder, knapra B5! Tack Carola för tipset! Underbart!!!!

7 kommentarer:

  1. Tack för tipset, kommer att köpa B5 och Zink-tabletter på Life i Norrtälje, nu på måndag!

    SvaraRadera
  2. De ska jag sjutton också köpa! Känner mig som en femtonåring ibland :)
    Du kan skratta ff ! Snön har INTE smält bort än :(
    kram kram

    SvaraRadera
  3. Kanske man skulle börja med sen, de finns ju alltid något i fejset som retar en. =) Tack! 28 april.. =) kram!

    SvaraRadera
  4. Ah gud vad underbart att det gjorde susen för din hy!
    Hihi jag är hemma igen, allt såg bra ut, hade visserligen öppnat mig nu, läs mer utförligt i bloggen min;)

    SvaraRadera
  5. Varsågod gumman! Tyvärr hör man inte om B5 så ofta eftersom det inte går att tjäna pengar på det på samma sätt som alla anti-acne produkter som proaktive m.m. Oftast är lösningen mycket enklare än man tror. Receptbelagda mediciner har ju en mängd olika biverkningar vilket inte alltid är så bra för kroppen. Att acne skulle bero på att man är smutsig är ju befängt! Blir nästan arg över att folk ens säger det!

    Såå glad att mitt tips kunde hjälpa dig =)

    Kram!

    SvaraRadera
  6. Det där kanske man skulle pröva!
    Hade ju inte tackat nej till att ha hy som en babyrumpa inte!Tack för tipset!

    O tack snälla du!Pyjamasen är från Lindex.
    Hoppas du får en härlig dag!Kramar

    SvaraRadera
  7. Ja verkligen lossnade mer slemmis idag, så det känns som om ngt är på g...

    SvaraRadera